AOTY 2022 – Most Entrepreneurial Agency: waarom iO
Intracto, zoals het bureau toen nog heette, werd in 2003 boven de doopvont gehouden, als een uit de hand gelopen hobbyproject van oprichter en CEO Pieter Janssens die op dat moment nog studeerde en zich toelegde op het bouwen van websites.
Sindsdien kan de Kempenzoon samen met zijn teams en de steun van investeringsfonds Waterland prat gaan op een indrukwekkend expansietraject, gebaseerd op de slimme combinatie van organische groei en overnames. Vandaag vertegenwoordigt zijn structuur 28 agencies uit verschillende disciplines, gaande van client & program management, technologie, tot marketing, creatie & content en strategie. Die zijn gevestigd in de Benelux, Zweden en Bulgarije; samen tellen ze zo’n 1700 werknemers, goed voor een omzet die in 2022 zou moeten flirten met 290 miljoen euro.
Aan de basis van deze expansie liggen een enkele belofte en doelstelling: het aanbieden van een end-to-end oplossingen voor een digitale ervaring die aansluit op de noden van de veeleisende gebruikers van vandaag. Typisch is dat zulks gebeurt binnen een en dezelfde structuur met dezelfde waarden, wat ook de vereiste expertise is. Het gaat dus niet om een netwerk, wel om een progressief verenigd bedrijf. Die filosofie wordt overigens belichaamd door de nieuwe naam iO, wat staat voor de “eindeloze mogelijkheden” van de eengemaakte structuur met een wendbare bureaucultuur, diepgaande specialisaties en lokale verankering.
Anderzijds wil de groep het talent dat bij hem werkt de kans bieden te groeien in een warme omgeving met oprechte aandacht voor persoonlijke ontplooiing. Niet onbelangrijk in de huidige war on talent. “We bekijken ons bedrijf als een facilitator, niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onze teamleden”, zei de CEO daarover toen we twee en een half jaar geleden zijn portret maakten. “Zo bieden we een groeitraject voor elk individu dat hier werkt. Talent vandaag is immers voortdurend op zoek naar verdieping en verbetering van zichzelf.”