Jury’s Special Prize – Resilient Agency : Air
Je zou zelfs kunnen zeggen dat Air op gepaste wijze op de crisis inspeelde met de publicatie van ‘Go with the Curve’, meer een manifest dat een model, dat de voorliefde van het bureau voor meainingful communicatie en purpose duidt. De media-aandacht en de manier waarop het door de markt ontvangen werd, hebben ongetwijfeld bijgedragen tot het succes van de heroveringsstrategie.
In 2020 investeerde Air inderdaad zwaar in verschillende middelen en aanwervingen om nieuwe klanten te overtuigen. Met succes: het bureau won naar eigen zeggen 37 van de 73 (!) pitches waaraan het deelnam: de EC (raamcontract, in consortium), AG Insurance, AWSR, Leefmilieu Brussel, Befimmo en, via het partnerschap met McCann Worldwide, Nomads en Qualcomm, om er maar een paar te noemen. Tegelijkertijd werkte Air ook aan meer inkomsten vanuit bestaande klanten, zoals het Franse confectiemerk Jules waarvoor het net een parfummerk heeft gelanceerd.
In combinatie met een drastische verlaging van de overheadkosten (onder andere door te verhuizen naar een coworking space) moeten deze inspanningen het mogelijk maken om in 2021 een groei van 9% te realiseren, in de hoop op break-even te eindigen, zoals CEO Stéphane Buisseret het tijdens zijn presentatie formuleerde. Resilient Agency of Re-Inventing Agency of the Year… De vraag heeft de jury een tijdje beziggehouden, maar de titel is een feit.