Ogilvy Social.Lab, Innovator Agency: the reasons why
Naast een Bronze in de categorie Best Place to Work op de Agency of the Year 2023 won Ogilvy Social.Lab ook de Gold in de categorie Innovator. De overwinning wortelt in het DNA van Social.Lab en de ‘serial entrepreneurs’ die het bureau oprichtten (Yves Baudechon, Gilles Bindels en Cédric Van Kan, nvdr).
‘We live our Lab Mentality. Innovating, experimenting. Always in Beta. Always on. Always looking for what’s next’ lezen we in het bureaudossier. Zoals Rob Hill, de CEO van het bureau preciseerde tijdens de debatten die we organiseerden voorafgaand aan de AOTY Awards Night “verwacht de groep inderdaad van het kleine België dat het social mediaprojecten opzet die uitgevoerd kunnen worden naar de rest van het Ogilvy-netwerk”.
Dat bleek – vorig jaar alleen al – uit de lancering van TK.Lab, Commerce.Lab, The Creator Lab en C2, maar ook van tools om deze verschillende expertises te activeren. “We gebruiken de best beschikbare technologieën en als we niet vinden wat we willen, ontwikkelen we zelf onze eigen tools met onze data scientists en ontwikkelaars die over een diepgaande kennis van de sociale media beschikken”, benadrukt OSL.
TK.Lab, bureau in het bureau dat zich positioneert als een ‘one-stop shop’ gewijd aan het TikTok-ecosysteem, hoeven we al niet meer voor te stellen. Vanuit Brussel klinkt diens naam minder dan een jaar na de oprichting door in Frankrijk, Nederland, Nederland, Duitsland, Griekenland, Zuid-Afrika, Singapore, Australië en de Verenigde Staten. Mondelez, Unilever, Ford en Coca-Cola behoren tot de merken die gebruik maken van zijn diensten.
Commerce.Lab biedt e-retailers een end-to-end oplossing en eigen tools om hen te helpen hun groei te versnellen op de marktplaatsen, en meer specifiek op de marktplaatsen, en meer specifiek op Amazon. Commerce-Lab werd gecreëerd in samenwerking met WPP ACE, het Amazon centre of excellence van de groep in Luxemburg.
Nog recenter is The Creator Lab dat beantwoordt aan de nieuwe behoeften ontstaan door het groeiende belang van creators, vooral op TikTok. “We moesten een efficiënte manier vinden om te werken met deze onafhankelijke talenten. Dus ontwikkelden en lanceerden we een speciale ruimte waar merken en bureaus met hen kunnen interageren”, aldus het bureau. Het Lab is opgevat als een in-house productiecentrum met alle technische apparatuur die nodig is om SoMe-videocampagnes uit te voeren.
C2 is een andere innovatie die in 2022 werd ontwikkeld, met de bedoeling een probleem op te lossen dat “zo oud is als de reclame zelf, maar nog verergerd wordt door digital”: te vaak worden inhoud en context los van elkaar gezien. Maar het ene werkt niet zonder het andere, vooral wanneer het de bedoeling is de impressies te maximaliseren en de impact te minimaliseren. Daarom stelt C2 strategische teams in staat inhoud en context beter op elkaar af te stemmen via een nieuwe aanpak op basis van cultuur, tech, data en consumer experience.
Tot slot werkte OSL vorig jaar ook nauwer en intensiever samen met Ogilvy Health, zowel regionaal als lokaal, aan SoMe-campagnes voor de leiders in de farmaceutische industrie. Dat gebeurde door een proces te ontwikkelen om de mediaconsumptiecontext van professionals in de gezondheidszorg en hun patiënten beter te begrijpen en te beïnvloeden.
Al deze elementen zorgden ervoor dat Ogilvy Social.Lab Belgium zijn status als SoMe-bureau voor alle wereldwijde klanten van WPP kon versterken en leverde het de titel van Innovator Agency 2023 op.