PitchPoint en MM trappen Agency of the Year 2026 af

Voor haar derde deelname aan Agency of the Year en voor het tweede jaar op rij zal Elke De Vuyst (Head of Marketing, Lidl Belux) de jury van de competitie georganiseerd door PitchPoint en Media Marketing voorzitten.

“De samenwerking met Media Marketing en Pitch Point was zeer fijn vorig jaar, dus toen ze me vroegen om er nog een extra jaartje aan te breien, heb ik niet lang getwijfeld”, adus Elke De Vuyst.

Elke De Vuyst (Head of Marketing, Lidl Belux)“Als jurylid krijg je de kans om een figuurlijk kijkje te nemen achter de schermen van onze Belgische agencies. Ook als voorzitter blijft dit het meest interessante gegeven dat verbonden is aan een deelname aan de Agency of the Year-jury. Je leert de bureaus beter kennen en begrijpt hoe zij kijken naar de uitdagingen en opportuniteiten in de sector.

2024 was een jaar met heel wat uitdagingen in de sector. Dat was een rode draad door vele van de cases die vorig jaar ingestuurd werden.”

“Maar desondanks was ik onder de indruk van de veerkracht, de innovatie en de wendbaarheid van onze Belgische bureaus om deze allesbehalve evidente context te navigeren. Ik ben voor deze editie dan ook ontzettend benieuwd hoe de agentschappen het jaar 2025 hebben ervaren en beleefd, en om te ontdekken hoe zij na dit jaar kijken naar de verdere toekomst.”

13 adverteerders + ACC, PitchPoint en MM

Aan haar zijde zetelen haar collega’s Marleen Nijsten (Luminus), Marylin Debisschop (Telenet), Myrèse Goyvaerts (Carglass), Nathalie Lemmer (Belfius), Sarah De Bruyne (GBfoods), Barbara Foucart (STIB/MIVB), Anja Verbruggen (Immoscoop), Sara Jane Deputter (Vlaamse Overheid), Benjamin Sekkai (Stellantis), Miguel Aguza (Orange), Yannick de Bièvre (Carrefour) et Morgan Libert (Keytrade Bank)

Verder bestaat de jury uit Petra De Roos (ACC), Martine Ballegeer et Anja De Landsheer pour PitchPoint, ainsi que la rédaction de MM – Griet Byl, Damien Lemaire et Fred Bouchar.

Nieuwe categorie: AI Pioneer

Ter gelegenheid van de editie 2026 van Agency of the Year breiden PitchPoint en Media Marketing hun prijs uit met een nieuwe categorie: AI Pioneer.

“Naarmate de sector evolueert, veranderen ook de verwachtingen tegenover bureaus, en AI staat centraal in die transformatie. In het afgelopen jaar hebben we een groeiende vraag gezien om AI te integreren in de modellen van bureaus — niet alleen om sneller en efficiënter te werken, maar ook om de kwaliteit van hun creatieve en strategische output te verbeteren”, aldusAnja De Landsheer, partner bij PitchPoint.

“AI is geen trend: het herdefinieert de behoefte aan talenten, technologieën, workflows en zelfs vergoedingsmodellen. Bureaus die AI omarmen, experimenteren niet zomaar — ze bouwen aan de toekomst.”

“Het is dan ook de bedoeling om de bureaus te belonen die een duidelijke, geloofwaardige en duurzame visie hebben op de integratie van AI”, voegt Fred Bouchar (MM) toe.

Bij de beoordelingscriteria zal de jury van AOTY voornamelijk rekening houden met vier elementen:

  • Strategische visie: Drukt het bureau een coherente en inspirerende visie uit over hoe AI kan worden toegepast in marketing en communicatie? Is die visie gericht op waardecreatie op lange termijn, eerder dan op het najagen van een kortstondige trend?
  • Operationele integratie: Zijn AI-tools al geïntegreerd in de workflows van het bureau, of minstens in gestructureerde pilootfasen? Wordt AI een integraal onderdeel van de werking, in plaats van een eenmalig project?
  • Commerciële impact: Kan het bureau aantonen dat de AI-transformatie bijdraagt aan de commerciële prestaties? Zijn er meetbare resultaten of duidelijke KPI’s verbonden aan de implementatie van AI?
  • Ethiek: Toont het bureau aan dat het zich bewust is van ethische kwesties (transparantie, gegevensbescherming, bias, verantwoordelijkheid)? Heeft het governance principes of richtlijnen ingevoerd om een verantwoorde toepassing van AI te garanderen?

Daarnaast hebben PitchPoint en MM besloten om af te zien van de categorie “Positive Impact”, omdat ze van mening zijn dat dit doel of deze missie idealiter in alle dossiers van de deelnemende bureaus geïntegreerd zou moeten zijn.

Dossiers voor de AOTY kunnen worden ingediend tot 6 februari 2025. Alle informatie over de verschillende categorieën, de beoordelingscriteria, de jury, de belangrijke data en het deelnameformulier is beschikbaar op deze website.

Share This