Agency of the Year 2020: BBDO Belgium

“Creativiteit is echt wat ons vandaag onderscheidt van de consultants, mediabureaus en inhouse bureaus”, aldus de stelling die in het dossier van BBDO gehighlight wordt en die Steven Cosyns tijdens zijn live presentatie aan de jury herhaalde.

Het is geen toeval dat de CEO van dit bureau dat van efficiëntie zijn handelsmerk maakte, zo sterk de nadruk legde op creativiteit: “De manier waarop we onze belofte waarmaken (We Create Effectiveness, nvdr) is innoverender dan ooit”, benadrukten de C-levels, Daniel Schots (Commercial) en Sofie Verstreken (Strat). “We hebben ons bureaumodel geactualiseerd met de unieke benadering die we ‘Connected Creativity’ noemen.”

Samengevat berust die op data-driven creativiteit en insights die gedrags- en attitudeverandering bepalen, vanuit drie sleutelbegrippen: het idee dat aan de basis van alles ligt, de customer journey en de narratieve expressies (experience) die de gebruikelijke touchpoints van de reclame overstijgen.

Die strategie loont, als we voortgaan op de creatieve prestaties van het bureau en zijn recordpositie in het MM Report. BBDO werd verkozen tot Agency of the Year op de Creative Belgium Awards en op de John Caple Awards, BBDO won ook op de NYF, de One Show en Eurobest, om maar een paar van de topcompetities te noemen.

Ook op het vlak van new biz bleven de resultaten niet uit: het bureau overtuigde zomaar even elf nieuwe klanten, goed voor 5,5 keer de inkomsten van Walibi en Recupel, de twee enige klanten die het bureau in 2020 moest laten gaan.

Bij de nieuwkomers vermelden we Toyota/Lexus (via het ecosysteem Omotenashi), Lampiris, Credendo, VDAB, enzovoort. Volstond het om het verlies van Proximus in de zomer van 2019 te doen vergeten? “Dat was een van de beste dingen die ons kon overkomen”, glimlacht Steve Cosyns die eraan herinnert dat BBDO ook het meest lokale van de internationale bureaus is: “100% van onze portefeuille komt uit België, er is geen enkele inbreng van het netwerk op dat vlak.”

Ook interessant is een gedetailleerdere blik op de afgelopen seizoenen bij het bureau. Na -18% tijdens het eerste en -12% tijdens het tweede trimester, boekte het tijdens tweede semester een groei van 20%. Arnaud Pitz, co-CD van het bureau verklaart deze opklaring door hun proactieve aanpak om bestaande klanten te helpen. Denk maar aan het schot in de roos van ‘Postpone Your Birthday’, de Jupiler-campagne die gecreëerd werd op initiatief van BBDO, en nog heel wat andere om het samenhorigheidsgevoel te versterken of de meest kwetsbare sectoren in de samenleving een hart onder de riem te steken, van ‘Ads about nothing’ tot ‘Songs without music’.

Vorig jaar rekruteerde BBDO ook 11 nieuwe expertprofielen ter versterking van een aantal interne hubs: Distillery (strategie), RTV (productie), Design en Media… Want ja, BBDO Media is inderdaad een intern mediabureau dat planning en buying beheert met een data-driven en programmatic, audio en video aanpak. Vermelden we tot slot dat de gezondheidscrisis het bureau niet belet heeft verder webinars te organiseren en diverse checklists met betrekking tot de actualiteit te publiceren. Dik verdiend en van harte gefeliciteerd dus.

Share This