Profirst, Silver Most Entrepreneurial Agency: the reasons why

Profirst dat in 1989 opgericht werd door Bruno Pani, in partnerschap met Jean-Philippe Maes en Bernard Stas, is een onafhankelijk Belgisch bureau gespecialiseerd in events. Het heeft kantoren in Brussel, Parijs, Londen en Shanghai, wat al getuigt van ondernemerschap.

Sinds de begindagen bestond de USP van Profirst erin events te beschouwen als een volwaardig medium. Door creativiteit, innovatie en design te combineren, wil het bureau events creëren die garant staan voor een onvergetelijke ervaring, waarover mensen praten en die een duurzame impact genereren. “Door nieuwe standaarden te bepalen heeft de impact van Profirst op de markt aan eventcommunicatie een volwaardige plek toebedeeld in de communicatiemix van de grote merken”, aldus de oprichter.

Maar het ondernemerstalent van Bruno Pani kwam het allerbest tot uiting toen hij het hoofd moest bieden aan de gezondheidscrisis en de herhaaldelijke lockdowns; die kwamen immers aan als een mokerslag binnen de eventsector.

“We hebben de vrijetijd die door de pandemie ontstond gebruikt om ‘The Value Shift’ te starten”, aldus Bruno Pani. “Onder de codenaam ‘Imagine 2025’ creëerden we een nieuw paradigma voor het bureau, hebben we het besturingssysteem van de evencommunicatie-industrie uitgedaagd en strategische perspectieven op lange termijn geopend voor de hele groep.”

‘Imagine 2025’ is een intern project, bedoeld om het bureau te heruitvinden, om het een niveau hoger te tillen. Aan de hand van een reeks workshops bepaalden Bruno Pani en zijn troepen de perspectieven tegen 2025 en legden ze een agenda vast: ‘We sell ideas and creativity’ (herstructurering en ontwikkeling van de creatieve studio als perfect geïntegreerde entiteit), ‘A digitally driven market’ (oprichting van een spin-off die zich bezighoudt met technologische O&O, digitale expertise en contencreatie), ‘We are people’s business’ (implementatie van een volwaardige HR-dienst en invoering van een sterk ‘Caring’ beleid) en last but not least, ‘Sales forces shifted from “market to agency” to “agency to market”’ (verfijning van de bureaupositionering en versterking van de naambekendheid, met optimalisatie van de interne processen en aandacht voor pitches).

Het opmerkelijkste wapenfeit van Profirst tijdens deze moeilijke periode, was ongetwijfeld de winst van het contract dat de logistiek van de Waalse vaccinatiecentra moest aansturen: een mooi voorbeeld van veerkracht voor een bureau dat historisch vooral gericht was op luxe.

In totaal opende en beheerde Profirst 55 centra in Wallonië; het diende zo’n 1,8 miljoen vaccins toe en mobiliseerde 450 mensen per maand. “Menselijk gezien verzekerde Profirst aldus veel mensen en leveranciers van een professionele activiteit, tijdens een periode van gedwongen sluiting. Het versterkte de lokale talentnetwerken, de solidariteit en de energie”, aldus een trotse Bruno Pani.

In een ander register is ook de overname van de vroegere Club van Lotharingen die omgedoopt werd tot The Merode ook een mooi voorbeeld van de onweerstaanbare behoefte om vooruit te gaan die de ondernemer en zijn teams drijft. Iets meer dan een jaar na de effectieve heropening in november 2021 telt de Club zo’n dertigtal bedrijven aangesloten bij de Corporate Club en 1.600 individuele leden, van wie 40% vrouwen. Dat is helemaal niet slecht als je weet dat het jaarlijkse lidgeld schommelt tussen 850 tot 2500 euro voor individuele leden en van 15.000 tot 30.000 euro voor corporate leden.

“Het ‘Imagine 2025’ plan heeft ons in staat gesteld om de inkomstenstromen en de teams van de groep te stabiliseren, met als neveneffect een sterkere onafhankelijkheid ten opzichte van de potentiële instabiliteit van de markt en het bedrijf”, besluit Bruno Pani. “Profirst heeft nu alle kaarten in handen om zich verder te ontwikkelen in nieuwe sectoren en vakgebieden, maar ook om de herstructurering van het bureau te implementeren. Dit jaar beginnen we aan de lange, moeizame weg naar de B Corp-certificering en creëren we een nieuwe start-up in Digital & Neo-Communication, met de ambitie alle evoluties van de markt inzake immersieve beleving en content creatie te volle te verkennen.”

Share This