Springbok, Most Entrepreneurial Agency: the reasons why
Het was dan ook een welgevuld jaar van organische groei en overnames voor het bureau onder leiding van Kim Verhaeghen en Sammy Colson dat in 2014 als start-up opgericht werd en sinds 2020 kan rekenen op de steun van investeringsfonds Indufin.
Aan de basis van deze sterke uitbreiding ligt vandaag net als in de begindagen de ambitie om te evolueren naar een toonaangevend brand tech agency voor duurzame groei. “Onze ambitie wordt aangedreven door onze missie”, aldus de co-CEO’s daarover. “We willen grote merken helpen om duurzaam te worden en duurzame merken om te groeien.”
Die missie willen ze vooral nationaal als internationaal waarmaken en bijgevolg is het noodzakelijk voldoende schaal te bereiken. Met dezelfde doelstelling voor ogen komt het eropaan de beste te zijn in technologie, data, brand thinking en creativiteit enerzijds en specialisten in duurzame marketing anderzijds. “Die combinatie zal het verschil maken”, zeggen de oprichters nog. “Voor onze klanten en voor onze planeet.”
Binnen dat kader bleken de afgelopen maanden strategisch doorslaggevend voor Springbok, want het bureau deed drie belangrijke overnames waarmee het zijn positie aanzienlijk wist te versterken. De eerste – in februari 2022 – betrof het Nederlandse B Corp-bureau Dawn dat sinds zijn ontstaan inzet op mission-driven growth en emblematische spelers als Triodos Bank, Oxfam en Greenpeace tot zijn klanten mag rekenen.
In maart 2022 was het dan tijd om te investeren in de Antwerpse vestiging van takeaway bureau Joe Public dat dankzij zijn Nederlandse en Zuid-Afrikaanse vestiging in combinatie met de digitale expertise van Springbok meteen beschikt over de slagkracht van een groot bureau.
In december 2022 volgde tot slot de overname van het Belgische Make Sense: ook dat bureau is in het bezit van een B Corp certificering en speelt een Europese voortrekkersrol op het vlak van duurzame communicatie. Vanuit zijn specialisatie in CSR en impact werkt Make Sense voor klanten als VDK Bank, Renewi and Umicore. Kers op de (recente) taart was de overname van het bekende Gentse bureau Duke & Grace.
Daarmee telt Springbok voorlopig meer dan 400 medewerkers, verspreid over een zestal vestigingen in België en Nederland. Samen moeten al deze mensen steeds meer een enkel merk, een enkel team, een enkele cultuur vormen. “Wie van welk bedrijf kwam zou niet meer merkbaar mogen zijn en klanten zouden niet mogen merken dat er verschillende teams bestonden. Daarom worden Dawn, Make Sense en Duke&Grace in 2023 omgedoopt tot Springbok. De twee laatste zullen we samen onderbrengen in een enkele vestiging in Gent; ook onze Nederlandse bureaus zullen we samenvoegen in een enkel kantoor in Amsterdam”, aldus”, aldus de oprichters.
Een welverdiende titel dus en dat zullen de co-CEO’s niet tegenspreken: “We hebben Belgisch toptalent binnengehaald en belangrijke pitches gewonnen. We hebben alle entiteiten samengevoegd tot één P&L, om nog meer geïntegreerd te kunnen werken, … We werken aan de uitrol van de reclameformule Joe Public Take-Away. Onze tech start-up voor performance marketing groeit snel. Ons datateam is organisch in omvang verdubbeld, … Het was een rollercoaster, maar de inspanningen werpen hun vruchten af en we hebben veel positieve aantrekkingskracht, zowel bij klanten als bij medewerkers.”
Er worden alvast plannen gesmeed om Springbok ook buiten de Benelux te versterken. Maar eerst wordt er reikhalzend uitgekeken naar het moment waarop Springbok Mechelen zijn nieuwe vestiging in de Sint-Albertuskerk kan betrekken. Minstens voor de volgende honderd jaar, naar verluidt.